http://mormon.lege.net/forum/
Diskussionsforum om mormonism, på svenska

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

[Engelska] Moderniserade trosartiklar för kyrkan

Post new topic   Reply to topic    http://mormon.lege.net/forum/ Forum Index -> mormonkyrkan
View previous topic :: View next topic  
Leif Erlingsson
Site Admin

PostPosted: Sat, 2005 Aug 20 13:19:52    Post subject: [Engelska] Moderniserade trosartiklar för kyrkan Reply with quote

The Modern Thirteen Articles of Faith 06/26/2004 - by MySongAngel, wrote:
  1. We believe in church, the eternal meeting, and in no fun, and in the holy ghost.
  2. We believe that men will be punished for their own sins, unless they confess to the bishop, and not for Adam's transgression.
  3. We believe that through wearing special underwear and not drinking tea, all mankind may be saved.
  4. We believe that the first principles and ordinances of the Gospel are: first, graduating from seminary; second, going on a mission; third, attending BYU; fourth, getting married in the temple; fifth, having as many kids as possible.
  5. We believe that a man must be called by a group of old guys, by prophecy, and by letting the guy know that he will go to hell if he doesn't want to do it.
  6. We believe in the same organization that existed in the primitive church, namely, Sunbeams, Young Single Adults, Institute, Home Teachers and Ward mission leaders.
  7. We believe in the gift of tongues, prophecy, revelation, visions, healing, interpretation of tongues, and so forth, but if anyone other than Gordon B. Hinckley (and maybe his counselors) claims to have had such experiences, they are probably possessed by the devil and will be kicked out, unless of course, said experiences involve lost keys or a car wreck.
  8. We believe the Bible to be the word of God as far it is translated correctly; but since the Book of Mormon is newer and cooler, it's okay if the Bible collects dust on the shelf.
  9. We believe all that Gordon B Hinckley has revealed, all that he does now reveal, and we believe that he will yet reveal many great and important things pertaining to the kingdom of God, like how many earrings we can wear.
  10. We believe in the literal gathering of Israel and in the restoration of the Ten Tribes; that Zion (the New Jerusalem) will be built upon the American continent; that Christ will reign personally upon the earth; and, that the earth will be renewed and receive its paradisiacal glory. Really...any day now.
  11. We claim the privilege of worshiping Almighty God according to the dictates of our own conscience, and allow all men the same privilege, even though we're right and they're wrong.
  12. We believe in being subject to bishops, presidents, fast offerings, yearly interviews, mandatory underwear, early-morning scripture study, prayers before sleeping, waking, breathing, eating, driving and having really long meetings. We believe we must enjoy every minute of it.
  13. We believe we are honest, true, chaste, benevolent, virtuous, and we do good to all men; indeed, we may say that we follow the admonition of Paul, we think he's some guy from that Bible book -- We believe all things, no matter how ridiculous, we hope all things, we have endured many things, and hope to be able to be persecuted some more. If there is anything that makes the church look good, we seek after these things.

Är inte ovanstående vad medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga egentligen, genom handling, visar att de tror på? Om vi skippar retoriken...
Leif Erlingsson
Site Admin

PostPosted: Sat, 2005 Aug 20 13:48:01    Post subject: En annan observation som jag har sparat Reply with quote

En annan observation som jag har sparat, från en person som inte längre tror på mormon-evangeliet, är att alla människor tror på saker som inte är sanna och att det därför inte är tron på knasiga saker som är det huvudsakliga problemet med mormonkyrkan (eller med andra manipulativa organisationer), utan problemet är det sociala och känslomässiga trycket att anpassa sig, att acceptera, att lyda, att undertrycka frågor och att ignorera bevis. Problemet är att man genom skuldbeläggning och manipulation får människor att tro, och får dem att vara rädda för att om de någonsin lämnar den mormonska tron så ska de förlora sina familjer för all evighet och deras liv ska bli förstörda. Problemet med mormonkyrkan är att den gör det till en synd att tänka för mycket!
Quote:
The problem isn't with the wacky beliefs as much as the social and emotional pressure to conform, to accept, to obey, to suppress questions and to ignore evidence. The problem is guilting and manipulating people into believing, and making them fear that if they ever leave they will lose their families for all eternity and their lives will fall apart. The problem with Mormonism is making it a sin to think too much!

En annan observation man kan göra är att mormoner är mycket uppskattade i CIA, detta eftersom
  1. de genom sina två-åriga missioner har kunskap om lokal kultur, språk,
    lokalkännedom och sedvänjor som andra amerikaner saknar
  2. de är lärda att inte ifrågasätta ledare och auktoriteter
CIA är en kriminell organisation som bedriver narkotikahandel och många andra subversiva verksamheter. Det var antagligen p g a alltför omfattande kunskap om CIA:s Italienska verksamhet som den italienske säkerhetschefen Nicola Calipari blev dödad av amerikanarna i Irak också. Det är uppmuntrande att Italienska rättstjänare inte räds att utfärda arresteringsorder på CIA-brottslingar. Det är oerhört pinsamt att vårt eget rättsväsende låter främmande länders underrättelseorganisationer härja fritt i vårt land. Det är svårt att förstå denna totala flathet, eller är det dumhet, eller är det aningslöshet? Vad är det egentligen?!

En tredje observation är att mormoner i sina egna tidskrifter gärna visar upp hur Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga mottas med öppna armar i olika icke-demokratier. Man kan anta att det just är mormoners rykte om att inte ifrågasätta auktoriteter som ligger bakom denna välvilja. Det är också helt enligt tidsandan i dag att inte ifrågasätta auktoriteter - ledare förutsätts vilja människornas bästa, liksom man förutsatte att det var så det låg till när Europas hjärta blev fascistiskt för 70 år sedan. Även den gången hade mormoner och mormonkyrkan de bästa vänskapsrelationer med dem som vi senare har lärt oss att känna stor olust inför p g a deras grova övergrepp på mänskliga rättigheter, massmord, o s v. Mormoner är, som alltid, sanna barn av sin tid. Men mer än andra. Mer extremt följer de farliga ledare, för att de lär sig att anpassa sig, att acceptera, att lyda, att undertrycka frågor och att ignorera bevis. Att det för dem är en synd att tänka för mycket och att man ska stödja auktoriteter och ledare. Därför blir mormoner goda medlemmar i varje totalitär rörelse som tidsandan för fram, och mormoner bekämpar i allmänhet dem som försöker motverka totalitarism och auktoritanism till förmån för demokrati och mänskliga rättigheter.

Detta är den stora faran med mormonismen.
Leif Erlingsson
Site Admin

PostPosted: Sat, 2005 Aug 20 20:13:59    Post subject: Mer om den stora faran med mormonismen Reply with quote

Bob McCue, in private correspondence, wrote:
Some of the psychologists I have read speak in terms of taking personal responsibility instead of delegating that responsibility to spouses, parents, institutions etc. The big picture historical analysis suggests that this is precisely the problem with the dark ages - the personal responsibility that characterized Greek thought was lost to the need to conform to the authority of the Catholic church. Mormonism is simply a microcosm of a story that has been played out countless times on stages small and large throughout history. The common explanatory thread is a small group of people using various tools to control a large group.

Ideology works nicely in that regard. Religion is a particular powerful form of ideology.

Som jag redan konstaterade ovan så är mormoner faktiskt barn av sin tid. Bara mer så än andra. Mormoner är "flockdjur". Man följer med strömmen. Samtidigt som man intalar sig att man är ett speciellt och annorlunda folk, vilket man ju är genom att inte dricka kaffe, o s v. Men i allt viktigt så följer man ledare. Och om inte mormonledare säger att de världsliga auktoriteterna har fel - och det har de inte sagt på hundra år - så innebär detta att majoriteten av mormoner lojalt följer världsliga auktoriteter. Titta gärna på dessa teckningar jag har lagt ut här. (Det är http://life.lege.net/viewtopic.php?p=113#113.) Det är inte mormonen som går emot strömmen, som avvikarna i teckningarna.)
Leif Erlingsson
Site Admin

PostPosted: Mon, 2005 Oct 03 20:15:06    Post subject: Någon ytterligare fundering kring religion och ansvar Reply with quote

Någon ytterligare fundering kring religion och ansvar
  • Religion avlastar individen från personligt ansvar - som överlåts t ex på Kristus.
  • Religion rättfärdigar onda gärningar och rasism, såsom kolonialismens c:a 150 miljoner offer.
  • Religion är inte ensam om dessa egenskaper - ideologi överhuvudtaget har dessa konsekvenser.
    Religion är bara en särskilt kraftfull form av ideologi.
Post new topic   Reply to topic    http://mormon.lege.net/forum/ Forum Index -> mormonkyrkan All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to: